Det pedagogiska rummet är en stor del av barnens lärande på förskolan och därför vill vi på Tempus sprida inspiration på hur man med enkla medel kan skapa nya kreativa miljöer. Tillsammans med pedagogistan Martina Lundström bjuder vi nu på några bra grundmiljöer att utgå ifrån.
Olika ritverktyg är som olika språk. Låt barnen prova och känna hur de olika sorterna fungerar.
Med hjälp av lampor och förstoringsverktyg får barnen upptäcka material på ett nytt sätt.
En vit vägg och en kub är en bra grund för att skapa nya rum i rummet. Dess kan enkelt förändras utifrån gruppens intressen.
Skapa en sinnlig miljö för barn som gillar att ösa och hälla. Här får du tips på en miljö som dessutom stoppas in i ett sammanhang med odling.
Martina Lundström är pedagogisk rådgivare, legitimerad förskollärare, driver Pedagogerian i Piteå och är författare till flertalet böcker om hur man utvecklar pedagogiken utifrån barnens perspektiv. Martina brinner för att utveckla en pedagogik som talar med barnens röst och leds av professionella pedagoger som använder sitt pedagogiska ledarskap till att främja barnens perspektiv.
Tillsammans med ”Maker-entusiasten” Emma Ewadotter har vi tagit fram inspirationsmaterial till kreativa aktiviteter med utgångspunkt i samskapande och hållbarhet Vårt mål är att ni ska få mer pedagogisk tid med barnen och att tipsen från Emma ska utveckla nya tankar kring arbetet på förskolan.
Emma Ewadotter är konstpedagog och projektledare på Kulturverket i Umeå. Själv beskriver hon sig som pysselfanatiker och textilkonstnär. Emma brinner för att utveckla barns kreativitet, där samskapandet ofta är en grund.
Kartonger i olika storlekar och former, limstift, färgat papper, tejp och sax.
Till lekenEn projektor eller stark lampa, vit skärm eller vägg.
UppläggBarnen kan hjälpas åt att samla in olika pappersförpackningar och skapar sedan var sitt hus genom att klä in kartongen i färgat papper och klippa ut siluetter för fönster. Bra om fönsterna sitter på motsatt sida om varandra så att ljuset skiner igenom. Tillsammans bildar kartongerna en stad som man kan leka i som den är eller lysa på med exempelvis en projektor för att skapa siluetter på en vägg.
Trötta tuschpennor, glasburkar (väl rengjorda och utan etiketter) och vatten.
UppläggBarnen kan hjälpas åt att sortera ut "dåliga pennor" och ställa dem i färgordning med spetsen nedåt i burkarna. Man kan ställa burkarna i ett fönster så kan barnen följa hur färgen ökar i intensitet allteftersom tiden går. Efter några dagar har allt tusch fällt ut i burkarna och skapat tunna vattenfärger som man kan måla med. Sätter man på ett lock så håller dessa färger några månader.
OBS! Spara gärna locken till pennorna! Dem kan användas i andra pysselprojekt. Färgen med fördel användas till aktiviteter som typ Häll och Dräll som är en samarbetslek där barnen tillsammans håller ett stort papper och med hjälp av ett rullande föremål ska täcka så mycket som möjligt av ytan med färg(er). Deras gemensamma rörelser styr vad utfallet blir.
Kritstumpar av vaxkrita, silkonformar (som man använder för chokladmakeri eller bakning), en ugn.
UppläggBarnen hjälper till att sortera och fördela ut kritorna i formarna. Man kan göra enfärgade eller melerade helt beroende på vad man gillar. Sedan bör en vuxen placera in kritorna i ugnen, bevaka dem medan de smälter och låta dem stelna på säkert avstånd från nyfikna fingrar. Det tar en dryg timma innan de nya kritorna svalnat så man kan ploppa ut dem ur formarna. Sen är det bara att rita på!
Finkornig sand, karamellfärg, glasburkar med lock, lite vatten. Man borde också kunna använda vattenfärgskakor som torkat ut och blivit "trötta" som färggivare.
UppläggFördela sand i glasburkarna, fyll på med vatten, tillsätt karamellfärg och sätt på locket. Därefter skakar man burken noga tills all sand har färgats. Slå bort överflödig färg och häll ut den fuktiga sanden på bakplåtar där de kan ligga och torka ett par dagar. Samla sedan ihop de olika färgerna i sina respektive burkar och gå ut till sandlådan (eller annan lämplig plats). Tillsammans kan vi nu hälla ut sanden och skapa mönster och bilder.
OBS, för den orolige: Efter ett par regnskurar så är sanden "ren" igen. Kan dock färga av sig en aning tills dess!
Blandat färgglatt skräp av olika material (kan vara kapsyler, godispapper, knappar, lock till burkar, trasiga och billiga bijouterier, gem, lock till gamla tuschpennor, plastskedar, sugrör,trasiga småleksaker - you name it. Kanske spara "skräp." från tidigare pysselsessioner som resulterat i en massa spill? En iten papptallrik eller mdf skiva till varje barn.
UppläggBe barnen ta med objekt hemifrån som läggs i en gemensam låda. Viktigt är att vi är tydliga att vi ska dela vårt material med varandra.
Prova olika sätt att sortera materialet för att ge nytt perspektiv. Sortera efter ex material, färg eller form. Resonera kring olika sätt att sortera under tiden. Sen ska alla fylla sin ruta med grejer - det kan göras som ett mönster eller en figur eller bara med grejer man av någon anledning tycker om. Efter torkning sättas de upp på väggen tillsammans, som kakelplattor fast coolare! Vill man göra det till
Tempus är det marknadsledande systemet för resursplanering och schemaläggning inom förskola och fritids. Boka ett möte med oss så kan vi diskutera hur Tempus kan användas för din verksamhet.
Boka möte